Vastgoed aankopen: het is geen evidentie! Hoewel de modale Belg een baksteen in de maag heeft en graag eigenaar is van zijn of haar woonst, is het niet iets waar we doorgaans bedreven in zijn of veel ervaring in kunnen opbouwen. De druk is ook hoog: je investeert een grote som geld voor iets dat je op voorhand niet kan testen. Hoe weet je zeker dat je de correcte prijs betaalt? Hoe begin je aan de zoektocht naar een droomwoonst en op welke zaken moet je zeker letten? Deze checklist zet je alvast op de juiste weg! 

 

  1. ​​Hoe ver kan je springen?

Alvorens je start met zoeken is het nuttig om te weten welk bedrag je kan ontlenen bij de bank, zodat je weet binnen welke prijsvork je appartementen en woningen kan bezichtigen. Belgische banken vragen bij een eerste woning gemiddeld 10 tot 20% eigen inbreng ten opzichte van de verkoopprijs van de woning, vermeerderd met de aankoopkosten (we komen verder terug op wat dit juist inhoudt). Koop je een woning van 350.000 euro dan verwacht de bank minstens 35.000 euro eigen inbreng én dat je de aankoopkosten zelf betaalt.

Voor een bijkomende woonst zal een hogere eigen inbreng gevraagd worden. Om in te schatten hoe veel en hoeveel je kan lenen zal ook jouw huidige loon een rol spelen. Doorgaans schatten de banken in dat je 40% van jouw maandelijkse inkomen mag toewijzen aan de maandelijkse aflossingen van jouw lening. Op basis van jouw huidige vermogen en jouw maandelijkse inkomen berekent de bank een lening voor jou.

Goed begonnen is half gewonnen, dus ga alvast even langs bij de bank om zicht te hebben binnen welke prijscategorie je jouw zoektocht kan aanvatten!

Hier moeten we een onderscheid maken tussen nieuwbouw en bestaand (tweedehands) vastgoed. 

Bij bestaand vastgoed betaal je in Vlaanderen: 

Bij nieuwbouw betaal je in Vlaanderen: 

Zoals je ziet vallen de aankoopkosten op nieuwbouw duurder uit, maar ‘duurder’ betekent in dit geval ook ‘duurzamer’: dankzij de strenge energetische normen waar nieuwbouw aan moet voldoen zijn de energiefacturen in nieuwbouw een pak lager dan bij bestaand vastgoed. Reken het voordeel maar uit op 25 jaar voor wie jaarlijks enkele duizenden euro’s bespaart op energiekosten! Daarnaast geldt bij nieuwbouw het gegeven dat je gedurende 10 jaar de garantie van de bouwheer geniet: grote structurele kosten vallen ter zijner last, wat ook weer een groot verschil is met de aankoop van bestaand vastgoed, waar je zelf verantwoordelijk bent voor elke onaangename verrassing.

Op 31 december 2023 loopt de huidige wetgeving met betrekking tot het verlaagde btw-tarief voor sloop- en heropbouw af. Na deze datum zal het verlaagde tarief van 6% niet langer van toepassing zijn, en zal het btw-tarief weer worden verhoogd naar 21%. De regering heeft de wetgeving herzien en komt met een nieuw voorstel. Wat betekent dit voor jouw project? Wij begeleiden je door de belangrijkste veranderingen.

Vanaf 1 januari 2024:

Overgangsmaatregelen:

Heb je nog vragen over de nieuwe regels? Neem contact op met onze experts en begin zonder zorgen aan jouw bouwavontuur.